RFID staat voor Radio Frequency Identification. RFID-tags zijn kleine elektronische apparaatjes die informatie bevatten en via radiogolven kunnen communiceren met speciale lezers. Ze worden vaak gezien als de opvolger van de barcode en worden verwerkt in verschillende vormen en goederen. De tags kunnen worden voorzien van allerlei informatie over de producten waar ze bij horen, bijvoorbeeld afmetingen, oorsprong, bestemming, houdbaarheidsdatum en productcodes. Anders dan bij barcodes is er geen directe zichtlijn nodig tussen de tag en de lezer. Dit maakt dat RFID-tags bijzonder efficiënt zijn in gebruik. Omdat in de logistiek snelheid en automatisering erg belangrijk is, is dit natuurlijk super handig.
Er zijn verschillende aanbieders van RFID-technologie. De soort RFID tags die je nodig hebt, is onder andere afhankelijk van de hoeveelheid data die je wilt opslaan op de tags, de producten waar je de tags aan wilt bevestigen en de mate van traceerbaarheid. Niet alle tags zijn bijvoorbeeld uit te lezen over grote afstand, op specifieke materialen en in specifieke omstandigheden (zoals hitte of kou).
Met sommige RFID-tags kan je real-time de locatie en status van alle producten volgen. Dit zorgt voor een nauwkeuriger voorraadbeheer en dit kan het aantal vermiste items verminderen.
Sommige RFID-tags maken het mogelijk om items te volgen door de gehele supply chain. Elke keer dat een getagd object wordt gelezen, wordt er een traceerbaarheid record gemaakt. Dit zorgt ervoor dat er een betere controle en meer transparantie is binnen jouw logistieke processen.
RFID-tags kunnen op afstand en in bulk worden uitgelezen. Denk bijvoorbeeld aan één pallet met verschillende goederen die je in één keer kan scannen. Dit automatiseert veel processen die voorheen handmatig zouden worden uitgevoerd. Hierdoor kan je veel tijd besparen.
Door het gebruik van RFID worden menselijke fouten bij het handmatig registreren van items geminimaliseerd. De gegevens worden namelijk automatisch vastgelegd, wat leidt tot nauwkeurigere informatie en betere besluitvorming.
Doordat items met RFID worden getraceerd, wordt het risico op verlies en diefstal verminderd. Wanneer een object dan buiten een bepaald gebied wordt gedetecteerd, kan er direct actie worden ondernomen.
RFID implementeren omvat zowel het aanschaffen van hardware en software, als het uitvoeren van een digitaliseringsproject. Als je overweegt om RFID te implementeren in jouw bedrijf dan zijn er een paar stappen waar je goed over na moet denken:
RFID-tags moeten worden geplaatst op de producten. Dit kunnen producten zijn die uiteindelijk naar de klant gaan, of juist op herbruikbare verpakkingen die weer retour komen. Dit kan op verschillende manieren:
De keuze hangt af van verschillende factoren zoals het type verpakking, de gebruiksomstandigheden en het budget.
RFID-lezers moeten worden geplaatst in gebouwen op belangrijke punten in de logistieke keten. Dit zijn bijvoorbeeld:
De implementatie van RFID-software is nodig voor het verzamelen, analyseren en visualiseren van de gegevens. Afhankelijk van de leverancier en oplossing die je kiest, heb je extra software nodig, bijvoorbeeld middleware. Dit legt de verbinding tussen de RFID-hardware en de bestaande bedrijfssystemen. Als je de juiste software al hebt, kun je direct een koppeling maken.
Het RFID-systeem moet worden geïntegreerd met bestaande bedrijfssystemen om het gehele proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Je kan hierbij denken aan:
Zorg ervoor dat je alle medewerkers goed traint:
Voer tests uit voordat je RFID volledig implementeert: