Kennisbank

eFTI bespaart geld, tijd en papier

Geschreven door De Redactie | Sep 4, 2024 2:13:12 PM

In het streven naar papierloos transport – oftewel digitaal werken binnen de transportketen – speelt eFTI een belangrijke rol. Deze vier letters staan voor electronic Freight Transport Information en wordt naar verwachting vanaf begin 2027 een verplichting.

Heb je bij het lezen van deze tekst vragen over eFTI en de impact die het op jouw logistieke organisatie heeft? We kijken en denken graag met je mee, zodat ook jouw bedrijf klaar voor de toekomst is. Nodig een van onze Adviseurs Digitalisering uit op locatie voor een gesprek of plan een digitaal moment in.

→ Plan hier een gesprek voor gratis advies 

Wat is eFTI?

eFTI, dat staat voor electronic Freight Transport Information, is een cruciale verordening van de Europese Commissie die gericht is op de volledige digitalisering van vrachtinformatie in de transportsector. Deze verordening sluit aan bij het bredere Europese streven naar duurzame en efficiënte logistiek door het elimineren van papieren documenten. Hoewel eFTI raakvlakken heeft met de digitale vrachtbrief (eCMR), gaat het verder door te focussen op het delen van data en het waarborgen van toezicht door overheden.

De impact op bedrijven in de logistiek

Op dit moment zijn papieren documenten nog altijd de norm. Er zijn zelfs landen in de Europese Unie waar inspecties in het geheel geen digitale documenten accepteren. Het zal duidelijk zijn dat dat voor bedrijven in de logistiek hoge administratieve lasten (zowel in kosten als in uren) met zich meebrengt. Daar wil de Europese Commissie graag wat aan doen. De Nederlandse Tweede Kamer ook, want die liet in 2018 al een rapport opstellen over digitaal werken in de transportketen. Sinds een kleine twee jaar zijn er diverse spelers in actie gekomen; niet alleen de Europese Commissie en de 27 lidstaten zelf, maar op nationaal niveau ook toezichthouders en alle bedrijven die vrachtinformatie beschikbaar stellen aan de overheid. Ook ondersteunende diensten als platformbouwers en softwareleveranciers denken mee.

Uitdagingen en vertragingen

Het streven was om eind 2025 een complete eFTI-verordening te hebben voor zowel de binnenvaart, het spoor, luchtvaart en wegtransport. Echter zijn er vertragingen ontstaan door onenigheid over terminologie en het gebrek aan aanduidingen in de verschillende lidstaten. Zo wordt in het ene land gesproken over machinisten, in het andere over chauffeurs terwijl een derde land het pragmatisch over ‘voertuigbestuurders’ heeft. Dat ook afval- en gevaarlijke stoffen onder eFTI vallen helpt evenmin, met name als het om eenduidige benamingen gaat.

Bedrijven kunnen hierdoor tot €10,- per vrachtbrief besparen, naast de positieve impact op het milieu.

eFTI gate: het Nederlandse initiatief

Dat neemt niet weg dat er al flinke stappen zijn genomen en dat een inmiddels aangepast scenario uitgaat van invoering van eFTI in de laatste maanden van 2026, hooguit het eerste kwartaal van 2027. In Nederland wordt de kar voor dit project getrokken door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat druk bezig is met het ontwikkelen van een eFTI gate (waar bedrijven digitaal hun informatie kunnen aanleveren) en ook al vijf toezichthouders heeft aangewezen. Dat zijn de politie, de Koninklijke Marechaussee, Rijkswaterstaat, ILT en Havenautoriteiten. Het ministerie benadrukt dat er wettelijk en inhoudelijk niets verandert wanneer eFTI wordt ingevoerd; het gaat puur om het voortaan digitaal aanleveren van informatie in plaats van op papier. De bevoegdheden van de overheid blijven hetzelfde, maar tussen de regels door wordt wel fijntjes opgemerkt dat eFTI een indrukwekkende invloed heeft op administratieve lastenverlichting. Er worden bedragen genoemd van 5 tot zelfs 10 euro per vrachtbrief. En dat is dan nog los van de winst voor het milieu.

Verplichte deelname aan eFTI, of niet?

Zoals het er nu uitziet gaat eFTI uiterlijk in het eerste kwartaal van 2027 ‘live’. Een belangrijke mijlpaal was dat in december 2023 alle EU-lidstaten overeenstemming hebben bereikt over de opzet en de architectuur van eFTI alsmede de spelregels: wat mag je als overheid wél met de beschikbaar gestelde data? En wat vooral niet? Eén van de belangrijkste discussiepunten is: moeten bedrijven verplicht worden om hun vrachtinformatie digitaal aan te leveren? Vooralsnog kan daar geen sprake van zijn (alle overheden en hun diensten moeten dan voorbereid zijn op het ontvangen van digitale diensten), maar er worden wel flinke vorderingen gemaakt. Zo wordt onderzocht of eFTI alvast van toepassing kan worden bij intermodaal transport, bij de herziening van de Europese afvalverordening (EVOA) en de informatiediensten voor de binnenvaart (RIS).

Kansen voor bedrijven

Met eFTI ontstaat één uniform platform voor het uitwisselen van vrachtinformatie, wat aanzienlijke voordelen biedt voor bedrijven in de logistieke sector. Het ministerie zet in op een uitgebreide voorlichtingscampagne om bedrijven te overtuigen van de voordelen, waaronder een lagere carbon footprint en verbeterde toegang tot realtime data. Grote marktspelers zoals DHL hebben al interesse getoond om als eFTI-platform te fungeren.

Miljardenbesparing voor de Europese transportsector

Het wordt in de komende tijd belangrijk om de voordelen van eFTI te promoten: transportbedrijven hebben minder kans op controles/staandehoudingen langs de weg, omdat inspecteurs vanuit hun eigen auto al kunnen zien dat de lading van een bepaald vrachtauto in orde is. Daarnaast wordt dankzij eFTI alle informatie in álle landen hetzelfde en zullen met name bedrijven die veel internationaal zakendoen enorm gaan besparen op administratieve lasten. Op Europees niveau gaat dat om miljarden euro’s, zo hebben diverse analisten al becijferd. Dat, gevoegd bij de enorme overzichtelijkheid die eFTI met zich meebrengt, zijn overtuigende factoren. Zoals het er nu naar uitziet zal een eFTI verplichting er niet vóór 2035 komen, maar dát die er komt staat als een paal boven water.

Heb je vragen over hoe jouw bedrijf nu de volgende stap in digitalisering kan zetten om je voor te bereiden op ontwikkelingen, zoals eFTI? We kijken graag met je mee. Plan hier een gesprek in voor gratis advies.